BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday 17 December 2011

hujan malam..

Bismillahirrahmanirrahim...


Terasa dingin malam ini.
Setelah sepanjang siang badan ku ditemani manik-manik halus berjuraian menitis ke bumi. Kulit ini seakan terbakar dipanah cahaya Mentari. Masa berlalu pergi.. kepanasan yang aku rasa seketika tadi kian beransur...
Malam sudah ingin melabuhkan tirainya. Aku rasakan kedamaian angin yang bertiup sayu ini.

Aku termenung jauh. Memikirkan kejahilanku siang tadi. Mengeluh seperti anak kecil terhadap apa yang telah Allah aturkan untuk alam...

Aku terkedu...
Mataku berkaca...

"Ya Allah.. sesungguhnya Engkaulah Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...
Segala puji bagi Engkau Tuhan Sekalian Alam...
Engkaulah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui...
Kau ciptakan panas disiang hari.. mengeringkan jemuran di ampaian.. Mengizinkan fotosintesis berlaku kepada tumbuhan yang menghijau...
Disaat aku mengeluh.. mereka bersyukur memuji kebesaranMu...
ampuni aku Ya Allah...
subhanAllah.. Maha Suci Engkau... menciptakan sesuatu itu dengan hikmah.. tanpa sia-sia... Engkau tidak zalim kepada hamba-hambaMu..
Ya 'Adlu.. Engkau adil terhadap semua ciptaan-Mu..."

Renyai hujan membasahi tanah gersang yang kekeringan disiang hari tadi. Pepohon hijau juga terasa nikmatnya.
Seluruh alam bertasbih terhadap-Mu.. bersyukur atas segala pemberian-Mu... rahmat-Mu..
begitu juga dengan diri ini...
aku tersenyum sedang mataku berkaca. Bibir tersenyum sedang hatiku menangis mengikut alunan hujan....
aku bersyukur kepada-Mu.. aku akur.. betapa besarnya kekuasaan-Mu..
betapa luasnya ilmu Mu...

lenalah mereka yang ingin melayar mimpi... kurniaanMu..
Ya Rabb...

0 comments: