BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 8 August 2011

nafas.. udara.. oksigen?? karbon dioksida??

Dari tapak kaki ini sebesar dua jari sehinggalah aku boleh berjalan, berlari dan membuat apa yang aku ingin kan dengan kudrat yang tersedia.
Aku pasti, aku pasti aku terlupa untuk mensyukuri nikmat ini. Satu nikmat yang amat diperlukan bagi setiap makhluk yang bernyawa. Udara...
Aku menghirup udara segar setiap hari dengan izin-Nya... mengambil oksigen pemberian-Nya untuk terus bernafas dan  terus bekerja. Tetapi..  Aku sering alpa untuk mensyukuri nikmat-Nya. Melakukan larangan-laranganNya...

Mungkin kerana aku belum pernah merasa bagaimana keadaan jasad ini ketika Allah menarik nikmat gas oksigen yang aku perlukan ini...
Di ketika itu yang tinggal hanya sisa-sisa karbon dioksida yang akan menemani aku hingga ke akhir nafas...

"Sudah terhantuk baru terngadah". Peribahasa yang amat sesuai untuk aku. Seorang insan yang selalu lalai dan alpa. Hari tersebut baru terdetik untuk aku mensyukuri nikmat-Nya. Setelah di sedarkan betapa pentingnya ia.

Ketika aku berada didalam suatu tempat yang terkurung bersama insan-insan yang lain. Dimana tempat itu hanya membekalkan satu lubang kecil laluan keluar masuk udara, dan ketika itu semua diantara kami hanya mempunyai satu tujuan. Teruskan bernafas untuk terus hidup. Berebut di atas satu tujuan.

dada ini semakin sempit. paru-paru ini semakin pedih....
''YA Allah.... ampuni aku Ya Allah.. kurniakan lah kembali nikmat-Mu itu kepada kami...''
aku bangkit bersandar di dinding disebelah pintu yang tertutup rapat.
Aku selak daun pintu itu sedikit demi menghirup udara yang segar. Membebaskan bahangnya karbon dioksida yang terkurung bersama. Bukan hanya untuk aku, untuk insan-insan lain yang juga senasib dengan ku.

Air mataku hampir berlinang..
tapi sempat aku seka...
jiwa ku merintih pilu....
aku berzikir didalam hati...

didalam hati yang kesyahduan...
aku memuji kebesaran-Nya.
mengakui kekuasaan-Nya....
Seketika, aku terkenangkan maksud petikan ayat al-Quran dari surah Al-Rahman (yang Maha Pengasih)
''Maka nikmat Rab (Tuhan) kamu yang manakah yang kamu berdua (jin dan manusia) dustakan?''
aku terkenang sendiri.... aku berazam untuk tidak lagi mendustakan nikmat Allah..
aku berazam untuk tidak lagi mensia-siakan nikmat-Nya...


"YA Allah,,Ya Rahman.. Ya Rahim... ampuni kami yang sentiasa lalai dan alpa atas kurniaan-Mu.. jauhkanlah kami dari golongan-golongan yang mendustakan nikmat-Mu..." "Amin"
YA RAB.

0 comments: